Patří mezi dvacítku nejbohatších Čechů a jeho skupina Vafo, vyrábějící krmivo pro psy a kočky, se s tržbami kolem 4 miliard korun řadí mezi evropskou špičku. V počátku úspěšného byznysu Pavla Boušky však byl obrovský krok vedle, kvůli kterému jeho firma přišla o polovinu tržeb. Právě o svém podnikatelském rozjezdu mluvil v podcastu Poprvé.
Ještě než se Bouška připojil ke svému otci a začal mu pomáhat s rozvojem rodinné firmy Vafo, věnoval se kultuře a se svými spolužáky z gymnázia měl produkční agenturu, rovněž strávil rok v USA na studijním pobytu. Právě ve Spojených státech si všiml, jak rozdílná je nabídka obchodů s chovatelskými potřebami v zámoří a v Česku.
"Když jsem odjížděl do USA, tak o výrobě krmiva nebyla řeč. Po roce jsem se vrátil a otec už rozjížděl podnikání. Odešel z Akademie věd, zadlužil se a v padesáti letech si na zelené louce postavil vlastními silami továrnu," vrací se Pavel Bouška v podcastu Poprvé na úplné začátky skupiny Vafo.
Ze sourozenců byl nejmladší a zároveň byl z nich také jediný, kdo si myslel, že továrna na krmivo pro psy a kočky je dobrý nápad. "Chtěl jsem být dobrým synem a pomáhat otci. Takže aby si nemusel najímat překladatele, pomáhal jsem mu s angličtinou, protože tu jsem uměl z Ameriky," popisuje, jak se zapojil do rodinného byznysu.
Jeho role ve firmě se postupně vyvíjela a od překládání textů se dostal k marketingu a prodeji. Záhy však udělal chybu, která firmu připravila o polovinu tržeb. Rozhodl se do supermarketů dodávat privátní značku krmiva za nízkou cenu. Vyrábět kvalitně a prodávat levně ale nešlo dohromady.
Král granulí Pavel Bouška poprvé vstoupil do "jídla pro lidi". Rovnou přes prémiovou bio značku Lifefood
"Prodal jsem obrovské množství krmiva a myslel jsem si, že jsem mistr světa. Celé podnikání jsem musel znovu promyslet, do té doby jsem neuvažoval o tom, v jakém segmentu trhu se pohybujeme. Objel jsem celou Evropu a učil se od konkurence," přiznává Bouška, jak mu krok vedle otevřel oči.
Proto se zaměřil na výrobu prémiového krmiva, založil vlastní značku Brit, s níž v následujících letech dobýval západní trhy i obchody v Česku a mezitím v roce 2005 kompletně převzal firmu od svého otce. Dnes má osm továren, skupina Vafo vlastní výrobce krmiv v Estonsku, Finsku, Německu, Polsku nebo Švédsku a privátní značku Brit vyváží do 70 zemí světa.
O své dlouhé cestě k úspěšnému byznysu mluvil Pavel Bouška v podcastu Poprvé, kde dále popisoval první podnikatelské zkušenosti, které sbíral coby student gymnázia, také vysvětloval, jakým směrem vedla cesta z krize, jak vymýšlel první receptury krmiva, proč toužil uspět na Západě a co je jeho velkou motivací v podnikatelské kariéře.
Nejnovější díl a také předchozí epizody podcastu Poprvé si můžete poslechnout na našem webu v sekci Podcasty a také v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist