Je český stát nejen dobrou servisní organizací pro svoje občany, ale i dobrým vlastníkem? Na tuhle otázku je spousta možných odpovědí a záleží i na tom, o jakou firmu jde. Na jedné straně silný ČEZ, na druhé straně třeba Česká pošta, kterou roky zanedbávání přivedly z pozice zlatého vejce skoro do zoufalství.
Poslední roky postihuje podobný ústup z tržní pozice České dráhy. Firma sice stále vykazuje několikamiliardový zisk, ale je to hlavně díky nákladní dopravě a především díky prodejům pozemků. Už teď je jasné, že údaje za loňský rok budou podobné.
Jančurova největší chyba, kterou nakonec neudělal. Do výslužby jdou lokomotivy, které ho před ní uchránily
Zároveň přitom České dráhy ztrácejí tržní pozici hlavně na linkách, které objednává a dotuje stát – ať už prostřednictvím ministerstva dopravy, nebo krajů. A nejde o málo – dotace se typicky pohybují od 50 do 80 procent nákladů. Má stát vizi, jak silné České dráhy chce mít? Zeptali jsme se ministra dopravy Martina Kupky.
V Ranním brífinku držíme krátký formát, právě tak na cestu do práce nebo k rychlé kávě, když jste na home officu. A budeme rádi, když si nás každé ráno najdete na webových stránkách HN nebo ve svých oblíbených podcastových aplikacích.
Nejnovější díl a také další podcasty Hospodářských novin si můžete poslechnout na našem webu v sekci Podcasty i v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist