Vypěstovat plodinu a přímo ji zpracovat bude vždy efektivnější než s ní nakrmit zvíře, to zabít, rozbourat, zabalit do úhledných balíčků a rozvést po supermarketech, tvrdí Michal Jeřábek, majitel a zakladatel rodinné firmy Soyka. Do byznysu se sójovými výrobky se vrhnul na popud přátel, původně si chtěl jen sám vyrobit čerstvé rostlinné mléko. Teď s rodinou objíždí farmářské trhy napříč republikou. Jeho byznysu se daří i navzdory inflaci a složitější ekonomické situaci. Na vše okolo rostlinného jídla i podnikání se v tomto dílu podcastu Green Deal HN ptali Martin Ehl a Tereza Beránková.

Michal Jeřábek si zájmu o vegetariánské a veganské produkty všímá. Češi podle něj mění své stravovací návyky. Zásadní změnu by podle něj mohla přinést i ekonomická krize, lidé se budou muset naučit vařit i z levnějších potravin, jako je sója nebo luštěniny.

Firma zároveň řeší spor s českými úředníky o názvosloví. Státní zemědělské a potravinářské inspekci se nelíbí názvy jako Sm*tana či Ml*ko, údajně by mohly mást zákazníka. Se stejným provedením evropského nařízení naopak nemají problém inspektoři v Rakousku či Německu. Nahrazení určitých písmenek znaky, jako jsou křížek, hvězdička či obrácený otazník, mají spotřebitele dokonce přímo nabádat a upozornit na možnost rostlinné alternativy.

Tento i další díl si poslechněte na našem webu v sekci Podcasty i v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist