Nejdřív tady byl YouTube, který v roce 2005 založila skupina bývalých zaměstnanců společnosti PayPal. Pak se přidala DVD společnost Netflix, který se vykašlala na plánované streamovací zařízení a místo toho spustila internetovou streamovací službu. V roce 2006 spustil Amazon Prime Video. Zásadní zlom ale nastal v roce 2013, kdy Netflix debutoval s House of Cards, první originální sérií z vlastní produkce. Do té doby utrácely streamovací služby téměř veškerý svůj rozpočet za získáváním starších televizních pořadů a filmů, které již byly uvedeny v televizi nebo v kině, teď se však z nich samotných stali tvůrci. A byla to naopak filmová a televizní studia, který se musela transformovat, takže do online prostoru přišlo třeba i HBO a Disney. 

Další díl podcastu Trendspotting je o trendech ve filmovém průmyslu, seriálové tvorbě a streamovacích platformách, které si zlaté plátno zabraly pro sebe. A je to právě tento průmysl, kde se pověstné nůžky rozevřely dokořán. Zatímco kina byla většinu roku zavřená a přišla o příjmy (z některých indických kin se dokonce staly sklady Amazonu), streamovací platformy zažily největší nárůst vůbec. Na co nejvíce koukají Češi, proč je pořád tak výnosná nostalgie a jaktože už tolik nefrčí binge-watching? A jak do toho všeho mluví sociální sítě, ze kterých se pomalu ale jistě stávají video platformy?

Tip: Sledujte Instagram @hospodarky, kde se na všechny zmíněné trendy můžete podívat ve vizuální podobě. 

Nejnovější díl a také předchozí epizody podcastu Trendspotting si můžete poslechnout na našem webu v sekci Podcasty a také v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts.