Nejdřív tady byl YouTube, který v roce 2005 založila skupina bývalých zaměstnanců společnosti PayPal. Pak se přidala DVD společnost Netflix, který se vykašlala na plánované streamovací zařízení a místo toho spustila internetovou streamovací službu. V roce 2006 spustil Amazon Prime Video. Zásadní zlom ale nastal v roce 2013, kdy Netflix debutoval s House of Cards, první originální sérií z vlastní produkce. Do té doby utrácely streamovací služby téměř veškerý svůj rozpočet za získáváním starších televizních pořadů a filmů, které již byly uvedeny v televizi nebo v kině, teď se však z nich samotných stali tvůrci. A byla to naopak filmová a televizní studia, který se musela transformovat, takže do online prostoru přišlo třeba i HBO a Disney.
Další díl podcastu Trendspotting je o trendech ve filmovém průmyslu, seriálové tvorbě a streamovacích platformách, které si zlaté plátno zabraly pro sebe. A je to právě tento průmysl, kde se pověstné nůžky rozevřely dokořán. Zatímco kina byla většinu roku zavřená a přišla o příjmy (z některých indických kin se dokonce staly sklady Amazonu), streamovací platformy zažily největší nárůst vůbec. Na co nejvíce koukají Češi, proč je pořád tak výnosná nostalgie a jaktože už tolik nefrčí binge-watching? A jak do toho všeho mluví sociální sítě, ze kterých se pomalu ale jistě stávají video platformy?
Tip: Sledujte Instagram @hospodarky, kde se na všechny zmíněné trendy můžete podívat ve vizuální podobě.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist