V supermarketu obvykle věnujeme rozhodnutí, jaký produkt si koupíme, méně než 90 sekund – a 85 procent spotřebitelů se při nákupu rozhoduje na základě barvy. I proto značky budují svou asociaci s konkrétní barvou už po staletí. Červenou Coca-Colu nebo zelený Starbucks poznáte už zdálky. 

Až v roce 1995 ale přibyla barva jako ochranná známka. Nejvyšší soud v Americe přiznal firmě Owens Corning, která vyráběla izolace, nárok na konkrétní odstín růžové pro reklamní kampaň „Think Pink“. A to spustilo lavinu: Cadburry si od té doby chrání fialovou, UPS hnědou, Louboutin červené podrážky a Tiffany tyrkysové krabičky.

I proto se v dnešním dílu věnujeme fenoménu barvy roku, kterou pravidelně vyhlašuje firma Pantone. Ta údajně každoročně odráží celosvětovou společenskou náladu a vychází z dlouhodobé analýzy trhu a trendových predikcí. Díky tomu pak – občas možná i jako sebenaplňující proroctví – masivně ovlivňuje to, co se prodává. Jak Pantone vzniklo, co je to PMS, jaké ročníky barvy roku byly trefa do černého a kde naopak sklidily pořádnou kritiku, probereme v dalším dílu podcastu Trendspotting. 

Tip: Sledujte Instagram @hospodarky, kde se na všechny zmíněné trendy můžete i podívat.

Nejnovější díl a také předchozí epizody podcastu Trendspotting si můžete poslechnout na našem webu v sekci Podcasty a také v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist