Se sprejem a barvami začínal už v roce 1993. Na ulicích svou tvorbu Jan Kaláb podepisoval jako Splash, Cakes nebo Point. Jako jeden z prvních Čechů a Východoevropanů pomaloval celý vůz newyorského metra, čímž vstoupil do světové historie subkultury graffiti, ale také tím započal cestu stát se špičkovým výtvarníkem a majitelem galerie.
„V naší bublině a subkultuře je newyorské metro počátek celého graffiti. Dotknout se té historie je jednoznačný sen každého writera,“ vzpomíná Jan Kaláb na jeden ze svých životních zážitků v podcastu Poprvé.
V 15 letech poprvé nastříkal svůj piece, tedy své první dílo. Po střední škole pak se svými kamarády vyrazil do USA, aby si splnil sen a pomaloval celý vůz metra v New Yorku. Jenže jeho splnění také přineslo změnu v dalším směřování kariéry. Kaláb neměl motivaci celý život malovat na vlaky a zdi.
Začal dělat plastikové 3D graffiti a po konci vysokoškolských studií na Akademii výtvarných umění v Praze se pustil do realizace kulturního centra Trafačka. V bývalé trafostanici v Praze-Libni vzniklo místo pro mladé a začínající výtvarníky.
Od pedagogiky k luxusní módě. Jak Tamara Kotvalová nastartovala Carollinum a otevřela butiky v Pařížské ulici
První dohoda s developerem zněla, že prostor mohou využívat rok, nakonec tam Trafačka vydržela osm let. Poté se původní zakladatelé Jan Kaláb, Jakub Nepraš, Michal Cimala a Blanka Čermáková přesunuli do Holešovické tržnice a rozjeli provoz soukromé výstavní síně Trafo Gallery.
Mezitím Kaláb pracoval i na své umělecké kariéře, před 11 lety vystavoval na Expu v čínské Šanghaji, svá díla dostal do galerií ve Spojených státech i v Jižní Americe a jeho obraz Blue Cloud 1234 PM si do aukce vybrala prestižní londýnská síň Sotheby’s. Loni pak Kaláb prodal dílo VIRUS 0420 za 850 tisíc korun. Letos využil nastupujícího trendu nezaměnitelných tokenů a jeho animaci Lost Ultramarine Shell si pořídil asijský kupec za 11,80 etherea, což v době aukce bylo zhruba půl milionu korun.
Jan Kaláb dále v podcastu Poprvé popisuje, jak pronikal do subkultury a pražské party kolem graffiti, proč ho malování po zdech a vlacích lákalo, kdy začal jeho přerod ze sprejera v uznávaného umělce, proč neustále pociťoval stigma kluka z východní Evropy (které toužil překonat a dostat se na světovou úroveň) a také jak vypadaly začátky Trafo Gallery.
Nejnovější díl i předchozí epizody podcastu Poprvé si můžete poslechnout na našem webu v sekci Podcasty a také v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.