S každým nákupem zeleniny a ovoce si domů přinesla mikrotenový sáček, který pak okamžitě skončil v šuplíku u dřezu a neměl žádné další smysluplné využití. Po nějaké době tak putoval do tříděného odpadu. Tehdejší studentce medicíny Haně Fořtové se takové plýtvání nelíbilo, a proto začala se spolužačkou Terezou Dvořákovou připravovat šetrnější a ekologičtější alternativu.
"S Terezou jsme jedly zdravě a kupovaly si tak spoustu zeleniny a ovoce. S tím jsme si domů nosily hodně sáčků. To mi přišlo zbytečné, tak jsem začala hledat alternativu, ale žádnou jsem nenašla," vysvětluje Hana Fořtová v podcastu Poprvé, co předcházelo vzniku nápadu na znovupoužitelný sáček Frusack.
Fořtová s Dvořákovou záhy zjistily, že podobný problém nemají jen ony, ale řeší ho více lidí. "Tak jsme si připravily podnikatelský záměr a začaly hledat víc informací a řešení," popisuje Fořtová, která byla mimo jiné porotkyní v žebříčku dvaceti nejinovativnějších osobností loňského roku Innovators 2020.
Na Frusacku začaly pracovat v roce 2014, za rok a půl už měly první vlastní sáčky doma. Mladé podnikatelky získaly jistotu, že mají vhodný a zpracovatelný materiál a pustily se do připravy crowdfundingové kampaně. Chtěly tím získat dostatek financí na výrobu a také zjistit, jestli bude o jejich produkt dostatečný zájem.
"Po třech týdnech kampaně byly Frusacky vyprodané. Shodou náhod se ve stejné době objevily první zprávy o zákazu a legislativních úpravách směrem k jednorázovým plastům v Evropské unii. To podpořilo náš rozjezd," říká.
V kampani vybraly víc než čtyřnásobek cílové částky, Frusack si rychle získal oblibu a v minulém roce si jich zákazníci koupili zhruba 200 tisíc kusů. K tomu přispěla i spolupráce Frusacku s obchodním řetězcem Albert.
Spoluzakladatelka Frusacku Hana Fořtová také v podcastu prozradila, jak vypadal vývoj materiálu, z něhož je sáček vyrobený, proč jejich záměr málem zkrachoval hned v prvních měsících a jak důležitá byla edukace zákazníků, kteří později vzali útokem znovupoužitelné sáčky v supermarketech.
Nejnovější díl a také předchozí epizody podcastu Poprvé si můžete poslechnout na našem webu v sekci Podcasty a také v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist