Škoda Auto má vlastní nadační fond, který podporuje stovky nejrůznějších projektů a rozdělil přes dvě stě milionů korun. Ovšem než se fond do podpory pustil, udělal si pro každý region, kde Škoda Auto působí, velkou strategickou studii, která pracovala například s dojezdovými daty. Díky těmto studiím bylo jasné, odkud dojíždějí zaměstnanci nebo obyvatelé regionu.

„Pracovali jsme i s kapacitou a infrastrukturou sociálních a veřejných služeb. Na základě toho jsme si nastavili různé dílčí pilíře, které jsme dále v dialogu s partnery z veřejné správy a z neziskového sektoru rozvíjeli. Společně jsme hledali, kde by měla být naše role,“ říká v podcastu Ladislav Kučera, ředitel Nadačního fondu Škoda Auto. Byl jedním z účastníků konference Good Company Circle, která se konala v listopadu na pražském Výstavišti v režii společnosti JTI.

Problém, se kterým se v nadačním fondu setkávají už delší dobu, podle Kučery je, že se vytváří něco jako neziskové organizace. „Z mého pohledu je to prostě organizace jako každá jiná. Má jen jiný styl fungování. Odpovědností manažera by měla být i odpovědnost a starost o lidi uvnitř týmu, aby nevyhořeli,“ myslí si Kučera.

Dodává, že neziskovky často vznikají z nadšení. „Ale máme mnoho příkladů takových organizací, které zapomněly na své vnitřní řízení, a pakliže přerostou určitou udržitelnou mez, tak se organizace pohltí sama do sebe a zanikne. Nebo případně ti lidé, kteří chtěli pomáhat, vyhoří,“ upozorňuje Kučera. I proto se Nadační fond Škoda Auto snaží neziskovky profesionalizovat a zaměřit je na správné nastavení vnitřních procesů.

Kučera dodává, že prostředky z jejich fondu nerozdělují bezhlavě, kobercovým náletem, ale na základě zmíněných dílčích studií. „Podle nich se rozhodneme – tu chceme podporovat inovace v sociálních službách, tu chceme podporovat občanskou společnost nebo kulturu. Během covidu jsme hledali cestu, jak podpořit umělce. Podporujeme také volnočasové vybavení obcí, což souvisí s daňovými změnami, kdy obcím poklesly reálné příjmy,“ vysvětluje Kučera.