Po celém světě se doposud prodalo zhruba 50 tisíc vozů poháněných vodíkem. Boj o budoucnost automobilové dopravy tak s přehledem vyhrávají elektromobily, kterých už z výrobních linek sjelo přes tři miliony kusů. Podle Martina Tenglera ze společnosti BloombergNEF by vodík mohl být řešením spíš pro lodní nebo leteckou dopravu. Hlavní uplatnění ale bude mít v těžkém průmyslu. Nejen o zeleném vodíku si s ním v novém díle podcastu Green Deal povídali Martin Ehl a Tereza Beránková.

„Když vezmeme v úvahu výrobu vodíku, tak účinnost elektřiny, kterou k výrobě vodíku potřebujeme, bude 20 procent, oproti tomu elektromobily ji mají 80 až 90 procent,“ popisuje Martin Tengler hlavní důvody, proč podle něj i v budoucnu na auta poháněná vodíkem na silnicích řidiči narazí jen zřídkakdy. Jako druhý problém zmiňuje tankování a infrastrukturu.

Využití jedné z nejmenších molekul ale analytik vidí třeba na moři nebo v leteckém průmyslu. „Letadla ani lodě nebudeme moct pohánět elektřinou jednoduše proto, že baterie by byly extrémně těžké. Pokud budeme ale chtít snížit emise i v těchto odvětvích, bude vodík vhodnou cestou,“ vysvětluje Tengler. Zároveň je skeptický k využívání vodíkového paliva na kolejích. „Určitě nemá smysl nasazovat vodíkové vlaky na elektrifikované tratě. Uvažovat by se o tom dalo třeba tam, kde stále jezdí dieselové lokomotivy,“ uvažuje Tengler a jedním dechem dodává, že i takový postup by se musel dobře spočítat.

Hlavní přínos vodíku vidí Tengler v těžkém průmyslu. Tam, kde jsou výrobci dosud závislí na velkém množství energie z fosilních paliv, by podle analytika mohl vodík dobře zafungovat. I proto kvituje zájem Moravskoslezského kraje o realizaci takzvaného „vodíkového údolí“. Právě odvětví, která budou těžko elektrifikovatelná, jsou podle něj ideálním kandidátem pro vodíkovou transformaci.

Tengler se ale zároveň staví kriticky k přístupu České republiky. Přestože už země má vytvořenou vodíkovou strategii, není podle něj dostatečně aktivní v přechodu na zelenou energetiku. „V Německu a Holandsku se už staví vodíková infrastruktura, speciální potrubí, kterým se bude vodík přepravovat, Česko v tomhle zaspalo,“ dodává analytik BloombergNEF s tím, že do budoucna bude zřejmě pro Čechy zajímavější raději vodík nakupovat než jen vyrábět.

Nejen o tom, co se v Česku na poli zelené ekonomiky děje, ale taky o tom, co se chystá, si už teď můžete poslechnout na našem webu v sekci Podcasty i v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist