Na počátku všeho byla nespokojenost s tvorbou nepotřebných aplikací a také tisíce schůzek v korporacích. Nyní je česká společnost Productboard na nejlepší cestě stát se jednorožcem, tedy technologickým start-upem s hodnotou alespoň jedné miliardy dolarů. Jaký příběh stojí za vznikem této firmy? O tom vyprávěl jeden z jejích spoluzakladatelů Daniel Hejl v podcastu Poprvé.

„Kolikrát jsem byl u projektu, který si někdo vymyslel ráno ve sprše. Vývojáři na něm půl roku pracovali, já byl nadšený z architektury celé aplikace, a najednou to skončilo – nikdo aplikaci nepoužíval,“ popisoval Daniel Hejl v podcastu Poprvé, proč se vydal k vlastnímu byznysu.

Vyrazil tedy na první hackathon, kde programátoři mají jen několik hodin na vytvoření programu. Doufal, že v tomto prostředí bude stát u zrodu aplikací, které jsou skutečně smysluplné a uživatelé je používají. 

Na jedné z takových akcí potkal Huberta Palána a po společné debatě zjistili, že mají hodně společného. Především touhu a chuť zlepšit komunikaci produktových manažerů se zákazníky, klienty a vývojáři.

„První diskuse s Hubertem nebyla o tom, že s ním chci založit firmu, ale že mu chci pomoci a podílet se na jeho projektu. Na všechno jsme byli dva, pracovali jsme zadarmo 18 měsíců a nakonec z toho firma vznikla,“ říká Hejl.

Zpočátku spolu komunikovali na dálku. Palán žil v San Franciscu a řídil tam produktovou strategii ve společnosti GoodData, Hejl tehdy pracoval v Berlíně. Rok tímto způsobem vymýšleli, jak jejich budoucí byznys bude vypadat, pak už měl ale Hejl v hlavě jen jejich software a v práci dal výpověď.

V rané fázi Productboardu se zhruba jednou za tři měsíce setkávali v San Franciscu. Palán přestěhoval svou ženu s dítětem do pronajatého bytu, aby dvojice zakladatelů mohla nerušeně pracovat. Také absolvovala tisíce schůzek ve firmách, na kterých se dozvěděla, co produktové manažery trápí.

Dnes patří Productboard mezi nejúspěšnější české start-upy, jeho klienty jsou například Avast, Disney, Microsoft nebo Zoom a své kanceláře má v Praze, San Franciscu či Vancouveru. A letos v dubnu technologická společnost získala od investorů dalších 1,5 miliardy korun na další rozvoj, za sedm let své existence už takto získala téměř tři miliardy.

Jak se Daniel Hejl dostal k vývoji softwaru? Proč ho baví řešit problémy? Jaké nástrahy musel překonat při rozjezdu Productboardu? Proč nestačilo přečíst si knihy o produktovém řízení, ale musel absolvovat schůzky ve velkých i malých firmách? A kdy se z Productboardu stane takzvaný jednorožec? Také o tom mluvil v další epizodě podcastu Poprvé.

Nejnovější díl a také předchozí epizody podcastu Poprvé si můžete poslechnout na našem webu v sekci Podcasty a také v mobilních aplikacích Spotify nebo Apple Podcasts.